"De ce te străduiești să scoți întunericul afară din cameră? Fă o găurică și lasă să pătrundă lumina iar ȋntunericul de la sine va dispǎrea."Cuviosul Porfirie Kavsocalivitul
"Nu e nimic mai plin de iubire decât adevărul."Sfântul Fotie al Constantinopolului
"Vecinul meu este viața mea."Cuviosul Siluan Athonitul
"Un test al corectitudinii procedurii de învăţământ este fericirea copilului."Maria Montessori
"Nu ascundeți nimic de copii… ei oricum știu totul."F.M. Dostoievski
"Mai bine muncă fără carte decât carte fără muncă."Simion Mehedinți
"Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze."Maria Montessori
"Mai mult sau mai puţin, toate păcatele de moarte ne îndepărtează de copil, pentru că el, în comparaţie cu noi, nu este numai o fiinţă pură, ci are în el calităţi ascunse, misterioase, pe care noi adulţii, în general, nu la putem vedea, dar trebuie să credem în existenţa lor."Maria Montessori
"Nu trebuie să silim materialele să vorbească în limba noastră, ci trebuie să le aducem până la acel punct, unde alţii vor înţelege limba lor."Constantin Brȋncuși

Adaptarea in gradinita



Iata pasii adaptarii in gradinita Livada cu copii:

  1. Pregătirea. Vă sugerăm să îi spuneți copilului că urmează să meargă la grădiniță. Natural, firesc, fără insistențe. Din punctul nostru de vedere, e suficient sa îi menționați despre grădiniță cu o lună înainte de adaptare – o dată, să îl anunțați că urmează cu o saptămână înainte și apoi în ziua anterioară: în prima parte a zilei menționați-i o dată și o altă dată seara. În acestă zi premergătoare, precizați-i că în prima zi rămâneți împreună. Alte lămuriri suntem de părere oferiți în contextul în care copilul întreabă.  Purtați un scurt dialog după fiecare vizită la grădi și seara pentru a-i preciza ce urmează să se întâmple a doua zi la grădiniță. Predictibilitatea îi oferă copilului mai multă siguranță. Chiar și în cazul copiilor care încă nu vorbesc este necesar sa comunicați copilului aceste repere. Va ințelege.
  2. Prima zi: ora 10.oo – copilul vine impreuna cu unul din parinti (un insotitor) pentru aproximativ jumatate de ora. Parintele (insotitorul) ramane in hol. Copilasul poate intra in clasa daca doreste, daca nu, va urmari din hol ceea ce se petrece in clasa. Important: nu insistati sa intre copilul in clasa. El poate percepe anxietatea dvs. fapt care nu este util adaptarii. Rolul acestei prime vizite: copilul ia contact cu noul mediu in prezenta reconfortanta a parintelui si gradinita primeste in perceptia copilului girul parintelui. De asemenea, prin acest prim contact, copilului i se starneste curiozitatea fata de cele ce se intampla la gradinita. Educatorul vă va semnala momentul in care va puteti retrage acasa impreuna cu copilul.
  3. A II-a zi, ora 10.oo, parintele aduce copilul la gradinita, pleaca si revine peste o ora. Important: atunci cand v-ati hotarat sa plecati asigurati-va mai intai ca totul e pregatit si nu mai e altceva de facut anume inainte de plecare. Daca va intoarceti, spre exemplu, sa va luati geanta uitata, generati un moment foarte provocator din punct de vedere emotional pentru copil. Deci, cand doriti sa plecati, dupa ce v-ati asigurat ca nu ati omis ceva, anuntati copilul ca plecati si reveniti peste un scurt interval („mami/tati o sa iasa acum si ma intorc la tine putin mai tarziu. Tu vei ramane aici cu copiii si educatoarele si o sa descoperi lucruri foarte frumoase!”) si semnalati educatoarei intentia. Premeditati o rutina anume pentru momentul plecarii (cu pupic, fara pupic, imbratisare etc). Este foarte important chiar sa plecati dupa ce ati anuntat copilului plecarea! A intarzia acest moment, cu atat mai mult a va intoarce din drum, transmite copilului semnalul de a investi in a va retine. Iar copiii, stiti, investesc cu tot sufletul si se pot simti foarte raniti daca au sperat si nu au dobandit. Pregatiti pe un biletel numarul dvs de telefon si predati-l educatoarei, sa poata suna daca considera necesar. Daca nu sunteti sunat, reveniti la 11.oo (in conditiile in care ati adus copilul la 10.oo).
  4. Se vine tot la 10.oo si se creste treptat timpul petrecut la gradinita. Acesta etapa are durata variabila, in functie de semnalele indicate de copil.
  5. Dupa ce copilul a ramas inclusiv la masa de pranz (daca se doreste aceasta) va incepe sa vina de la începutul pragramului (pana in ora 9.00; pana la 8.45 pt micul dejun).
  6. Daca se doreste programul lung si exista disponibilitate de paturi, anuntati aceasta intentie si cadrele gradinitei va vor anunta cand copilul arata ca este pregatit pentru acest pas. In prima zi in care ramane copilul la somn cineva trebuie sa vina sa preia copilul la ora 16.oo. Daca cel mic inca doarme, adultul care a venit sa preia copilul va astepta pana se trezeste si apoi pornesc impreuna acasa. Anuntati-ne cine este acesta persoana care il va lua pe copil in acesta zi. Ii vom comunica si copilului. Este relevanta pentru copil acesta predictibilitate pentru a se simti in siguranta.

Desigur, este posibil ca cel mic sa planga la despartire la început. Este normal. Este trecerea la un nou mod de a fi. Eu fac analogia asta: nici sa se nasca nu ar fi vrut copilul, daca il intrebai. Era obisnuit doar cu viata intra-uterina :). Dar va descoperi o lume noua si noi frumuseti! Aveti incredere in noul context si in puterea de adaptare a copilului dumneavoastra! Increderea dvs. este si cel mai relevant indiciu pentru copil ca se afla in siguranta.

Spor in noi descoperiri,

Iulia si Echipa Livada