Maria Montessori (1870-1952) a pus bazele unei metode educaționale științifice, orientate în jurul intereselor manifestate de copii, iar nu pe inhibarea acestor interese, cum se întâmplă adesea în abordarea tradițională. Spre exemplu, în perioada în care un copil învață să meargă el manifestă un interes aparte față de scări. Acest interes urmărește perfecționarea abilităților motrice, în ciuda frustrării pe care o poate aduce adulților din jurul copilului.
Având această înțelegere a lucrurilor, adultul este chemat sa ofere copilului un cadru sigur în care acesta să își perfecționeze abilitățile. Metoda a permis observarea simplului fapt că în perioada 0-6 ani copilul intuiește pragul de dezvoltare care îi stă înainte, și are tendința să își însușească singur respectivele capacități prin repetare și perfecționare. Vorbim despre ceea ce Maria Montessori numea “mintea absorbantă” – în perioada 0-6 ani copilul are o extraordinară capacitate de învățare pentru a se putea adapta eficient în mediul său. Adultului îi revine așadar misiunea de a pregăti un mediu care să răspundă nevoilor de învățare și experimentare ale copiiilor.
Într-un cadru Montessori copiii găsesc la îndemâna lor tot ceea ce este necesar pentru a se îngriji singuri. Există spații destinate activităților cu apa, sau unor activități casnice asemenea celor pe care copiii le văd acasă săvârșite de adulți (ștergerea parfului, folosirea măturii, curățarea obiectelor din sticla etc.). Copiii participă de fiecare dată la așezarea și strângerea mesei, și de asemenea sunt încurajați și li se arată cum să se îmbrace singuri. Aceste procese nu numai că îi fac parte activă și responsabilă a propriului mediu, dar stimulează și conexiunile creierului în moduri în care exercițiile teoretice nu o pot face. Există de asemenea materiale cu un grad de abstractizare mai ridicat, pe masură ce copiii avansează în vârstă, destinate studiului matematicii, literelor și comunicării, sau altor ramuri ale existenței. Personalul didactic și auxiliar este devotat ideii unui sprijin care să vină în întâmpinarea potențialităților copilului: “ajută-mă să fac eu însumi”.
Pedagogia Montessori presupune grupe de vârstă mixte, copiii având astfel ocazia ajutorării reciproce și a experimentării diversității naturale a vieții.
Metoda montessori facilitează formarea la educator a unui simț al copilului, a unei intuiții a necesităților educaționale și emoționale ale fiecărui copil. Miza noastră este de a-i oferi copilului și atenția, dar și libertatea și încrederea pentru ca el să devină independent și responsabil.
Maria Montessori a trait în secolul trecut și viața i-a fost marcata de calamitățile celor două Războaie Mondiale. În acest context, ea a avut convingerea că acest nou tip de educație pe care îl propunea constituia baza formării unui alt fel de adult, pentru o lume a păcii și a responsabilității reciproce.
Link-uri utile:
https://montessoriguide.org/
https://www.montessorisociety.org.uk/
https://aidtolife.org/ro/
_____________________________
Gradinita Montessori sector 2 Bucuresti. Centrul Educational Livada cu Copii